Pagina's

donderdag 16 oktober 2014

Persoonlijk | Knieblessure

Mijn knie blessure is al in een aantal artikelen ter spraken gekomen. Ik vertel er altijd een beetje vaag over wat ik heb maar vandaag ga ik jullie uitleggen wat ik precies heb.

Nou hier komt ie, ik heb een patello femeraal pijnsyndroom. Een wat? zal je wel denken.
Dit betekend dat mijn knieschijf niet goed spoort in het weggetje dat moet.
Als je door je knieën gaat verschuift je knieschijf, als je opstaat hoor je zonder pijn of hard kraak op te kunnen staan. Dit gebeurd bij mij dus wel, zodra ik op wil staan hoor je een pijnlijk kraak geluid. Soms doet dit pijn maar soms ook niet.

Het begon toen ik een dansmove deed waardoor ik door mijn knieën ging en weer snel opstond. Dat gaf zo'n hard knak geluid en het deed zoveel pijn dat ik een week mank gelopen heb. Bij de dokter zeiden ze dat ik eventueel last kon hebben van een patello femeraal pijnsyndroom. Hiervoor werd ik doorverwezen naar een fysiotherapeut.

Daar kreeg ik opdrachten en werd mijn knie ingetaped voor ondersteuning. Voor een paar weken hielpen de opdrachten maar dat zakte ook weer af. Ik ben toen na 3 maanden gestopt bij de fysio. Een halfjaar later ging het tijdens een danswedstrijd helemaal mis. Mijn knieschijf schoot letterlijk uit de kom, tijdens het dansen duwde ik hem zelf terug. Met tranen in mijn ogen heb ik de wedstrijd afgedanst omdat het een NK was.

Ik ben toen naar een andere fysiotherapeut gegaan. Hier werd ik veel beter geholpen, ook masseerde ze mijn knie los wat veel hielp. Ik heb toen een halfjaar daar in therapie gezeten, voor extra ondersteuning kreeg ik een patello bandje. Dit bandje doe je onder je knie waardoor je knieschijf op zijn plaats blijft zitten. Met dat bandje had ik geen therapie meer nodig.

Nu 1,5 jaar verder leef ik nog steeds op tape en dat kniebandje. De ene keer heb ik meer last als de andere keer. Ik weet nu dat ik echt moet stoppen met hetzelfde blijven doen als ik last krijg, op sommige momenten kan dit gewoon niet dus bijt ik even door. Vorige week zakte ik door mijn knie heen waardoor ik niet meer kon lopen. Ik ben hiervoor naar een orthopeed geweest, ik heb röntgenfoto's laten maken maar daar kwam niks uit. Ik kan niks kapot maken met deze blessure, ik moet gewoon veel fietsen en oppassen met wat ik doe als ik pijn krijg.

Hebben jullie toevallig ook last van deze blessure?

2 opmerkingen:

  1. Oh wat lijkt dit me vervelend! Gaat dit nooit over?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat naar zeg! Het lijkt mij echt niet fijn dat een verkeerde beweging zoveel pijn kan doen :(

    BeantwoordenVerwijderen